İdeolojik eylemlerinin (sanatsal yapıtlarının) özündeki belirgin değişimleri anlatmak için Esat Cavit Başak‘ın 2003 senesinde gerçekleştirdiği “Ece Ayhan’a Tashih” başlıklı eserin bütünsel (tam) görüntüsünü https://upas.evvel.org/?p=2318 adresinden inceleyebilirsiniz.
05
2023
Türkiye’de ilk fanzini yayımlayan -Mondo Trasho- Esat Cavit Başak vefat etti…
Eylemsel sanatın en güçlü temsilcilerinden Esat Cavit Başak,
5 Ağustos 2023’te İzmir-Menemen’de vefat etti…
Esat Cavit Başak, 26 Ağustos 1965’de Kuşadası’nda doğdu. 1981’de Devlet Tatbiki Sanatlar Yüksek Okulu-İç Mimarlık bölümünü kazandı. Aynı fakülte içerisinde İç Mimarlık’dan Endüstri Ürünleri Tasarımı’na yatay geçiş yaparak oradan mezun oldu. Sanat eleştirmeni ve kuratör Beral Madra’nın galerisi BM’de Madra’nın sergi asistanlığını ve grafik sanatçısı Mengü Ertel’in çıraklığını yaptı.
Esat Cavit Başak, 1990’ların başından günümüze eylemsel sanatın en etkili isimlerinden biriydi. Onu anlatan en güzel ve samimi yazılardan biri Murat Beşer tarafından 2016 yılında kaleme alındı: https://haber.sol.org.tr/yazarlar/murat-beser/mondo-trasho-esat-141371
Tayfun Polat‘ın kaleme aldığı ve Karga Mecmua’nın Mayıs 2010 tarihli 38. sayısında yayımlanan “Endüstri devrimi bitti, Esat Başak kazandı” adlı yazının tam metnine https://zaferyalcinpinar.com/esatbasak.jpg adresinden ulaşabilirsiniz.
2017 yılında Express dergisinde yayımlanan “Fanzin bir örgütlenme biçimidir” başlıklı söyleşisinde eylemsel yöneliminin detaylarını, yakınlaştığı ve uzaklaştığı sanatsal kapsamı dile getirmişti. Söyleşinin tam metni şurada: https://birartibir.org/fanzin-bir-orgutlenme-bicimidir/
Esat Cavit Başak’ın son dönem çalışmalarının çoğunu
https://www.instagram.com/novakozmikova/ adresinden inceleyebilirsiniz.
Esat Başak‘ın Ece Ayhan Çizimleri
Sub-Yayın (Şenol Erdoğan) tarafından yayıma hazırlanarak arşivlenen Mondo Trasho’nun tüm orjinal sayılarına https://archive.org/details/mondo-trasho adresinden pdf dosyası biçeminde ulaşabilirsiniz.
Fanzin kültürünün Türkiye’deki ilk örneği olan Mondo Trasho‘yla (ve Esat Cavit Başak’la) ilgili güzel bir araştırmaya https://kiyimuzik.com/fanzin-kulturunde-bir-manifesto-olarak-mondo-trasho/ adresinden ulaşabilirsiniz.
2010 yılında Esat Başak’la gerçekleştirilen bir başka söyleşi de şu adreste bulunuyor: https://istanbulmuseum.org/artists/esat%20cavit%20basak.html
22
2022
Bakü’de Cazcı Sokak Lambaları
“Cazcı Sokak Lambaları”
Azerbeycan-Bakü, Eylül 2022
Fotoğraflar: Zafer Yalçınpınar
Tüm fotoğraflar:
https://zaferyalcinpinar.tumblr.com
25
2022
Sergi: KURGUSAL ÂLEMLER // Rafet Arslan // 26 Kasım-11 Aralık 2022 // HUGINMUNIN, Kuzguncuk-İstanbul
Detaylar için bkz:
https://www.huginvemunin.com/event-details/
sergi-rafet-arslan-kurgusal-alemler
Hamiş: Rafet Arslan‘ın Upas Yayın kapsamındaki tüm eserlerine https://upas.evvel.org/?tag=rafet-arslan adresinden ulaşabilirsiniz.
23
2022
Meçhul Sanatçı Anıtı’nı ziyaret ettik: 17. İstanbul Bienali’nde eleştirel mesajımızı ateşledik!
20 Eylül 2022’de Kadıköy-Müze Gazhane‘deki Meçhul Sanatçı Anıtı‘nı ziyaret ederek mesajımızı İstanbul Bienali’ne ilettik! Bugüne dek sanat için emek vermiş, çabalamış ama hak ettikleri ilgiyi tam görememiş tüm gerçek sanatçılara selam olsun! Müze Gazhane’de Bienali gezen tüm sanatçı ve izleyicileri, eski baca bölümünde bizim gibi poz vermeye, isimleri ile #MechulSanatciAniti hashtagini kullanmaya ve yer bildiriminde bulunmaya çağırıyoruz!
Fatih Balcı tarafından temellük yöntemi kullanılarak tasarlanan çağdaş sanat eyleminin ayrıntıları şurada: https://evvel.org/fatih-balci-temelluk-yontemiyle-atesliyor-mechul-sanatci-aniti
20
2022
Fatih Balcı, 17. İstanbul Bienali’nde temellük yöntemiyle ateşliyor: “MEÇHUL SANATÇI ANITI”
Sanat aktivisti Fatih Balcı, 17. İstanbul Bienali mekânlarından Müze Gazhane’de (Kadıköy) görülür en yüksek yapı olan eski baca bölümünü kendi işi olarak ilan ediyor! Fatih Balcı ele aldığı yapıyı “bugüne dek sanat için emek vermiş, çabalamış ama hak ettikleri ilgiyi tam görememiş tüm sanatçılar adına bir anıt”a dönüştürüyor. Sanatçı, postmodern sanat stratejilerinden temellük yöntemini kullanırken hem bir duyguyu görünür hale getiriyor hem de bir kez daha Bienal’in çevresinde kurulmuş statüko sınırlarını ve yüksek duvarları geçiyor. Fatih Balcı, Bienali gezen tüm sanatçı ve izleyicileri, eski baca bölümünde kendisi gibi poz vermeye, isimleri ile #MechulSanatciAniti hashtagini kullanmaya ve yer bildiriminde bulunmaya çağırdı!
Hamiş: Fatih Balcı’nın Upas Yayın kapsamında yer alan eserlerine https://upas.evvel.org/?tag=fatih-balci adresinden ulaşabilirsiniz.
02
2022
Görüngü: “Çekingen”
Çekingen‘in tam görüngüsüne https://upas.evvel.org/?p=2064 adresinden ulaşabilirsiniz.
12
2022
Karnaval 50’den: “Moda kayalıklarında kendi kendine yanan adam” (Rafet Arslan)
Rafet Arslan‘ın “Moda kayalıklarında
kendi – kendine yanan adam” başlıklı eseri…
(Kadıköy, 2022)
20 yıllık dostumuz Rafet Arslan‘ın 50. yaş karnavalı devam ediyor.
Etkinliklerin ajandasını @rafetarslan instagram hesabından
veya https://facebook.com/rafet.arslan.5 facebook hesabından takip
edebilirsiniz. (Ayrıca bkz: https://evvel.org/rafet-arslan-50-yasinda)
Rafet Arslan’ın Upas Yayın kapsamında yer alan
tüm eserlerine https://upas.evvel.org/?tag=rafet-arslan
adresinden ulaşabilirsiniz.
03
2022
DUVARDA: “Kadıköy Gençliği” ya da “Genç Kadıköy”
“Kadıköy Gençliği” ya da “Genç Kadıköy” (1)
Suadiye, 2022 (by RAKUN)
“Kadıköy Gençliği” ya da “Genç Kadıköy” (2)
Bostancı, 2022 (by RAKUN)
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilere https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
26
2022
Duvarda: “Frankestein & Botoks”
“Frankestein & Botoks”
Suadiye, 2022
Foto: by Zy
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan tüm sokak sanatı ilgilerinin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
23
2021
Alex de Souza… Londra sokaklarında…
Londra’da… Efsaneler yan yana…
John Lennon ve Alex de Souza (Kasım, 2021)
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Fenerbahçe Spor Kulübü” ilgilerinin tümüne https://evvel.org/ilgi/kara-deryalarda-bir-fenersin adresinden, Sokak Sanatı ilgilerine ise https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
13
2021
İstanbul’un Sokak Sanatı Raporu (Bölüm: 3)
İstanbul’un ‘sokak sanatı’nı inceleyen özel çalışmanın 3. kısmı Erman Akçay‘ın editörlüğünde yayınlandı. Raporu okumak için https://lopcuk.org/2021/11/12/istanbul-underground-scene-report-part-3/ adresini ziyaret edebilirsiniz.
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilere https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
04
2021
duvarda: kemirgen
“Kemirgen”, 2021
by Canavar
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan tüm “Sokak Snatı” ilgilerine https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz…
03
2021
Alt geçitlerinin duvarlarında…
Kızıltoprak’ta…
by Rad Dar, 2021
Kızıltoprak Tren İstasyonu, 2021
Fotos by Zy
Tüm fotoğraflar:
zaferyalcinpinar.tumblr.com
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” ilgilerinin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
01
2021
duvarda: döküntü
“döküntü”
by Canavar & Esk Reyn
kadıköy, 2021
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
25
2021
Görüngü: “ZIGZAX” (Rad Dar)
Rad Dar‘ın tasarladığı “zigzax” adlı görüngünün bütünsel biçemini https://upas.evvel.org/?p=1604 adresinde izleyebilirsiniz.
Hamiş:Upas Yayın kapsamında yayımlanan Rad Dar eserlerine https://upas.evvel.org/?tag=rad-dar adresinden ulaşabilirsiniz.
29
2021
Temsili Görünüm: “Yaşayan en büyük şair…”
“Yaşayan en büyük şair, benimki!”
(Temsili Görünüm :P :)
Şaşkınbakkal, 2021
by Rakun
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
27
2021
Duvarda: “Gölgeleniş”
“Gölgeleniş…”
Fotoğraf by Zy
Suadiye, 2021
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
23
2021
Rafet Arslan’ın “J. G. Ballard” Performansı
Rafet Arslan, 20 Mart 2021
İzlemek için tıklayın…
Rafet Arslan, 20 Mart 2021 tarihinde Beşiktaş/Diyojen Sahaf’ta James Graham Ballard (ve Ballard Kitabı) odağında özel bir performans gerçekleştirdi. Performanstan 22 dakikalık bir kesiti https://www.instagram.com/tv/CMpMStepCWO/?igshid=1ite9nwv1vrll adresinden izleyebilirsiniz.
Rafet Arslan‘ın Upas Yayın kapsamında yayımlanan eserlerini https://upas.evvel.org/?tag=rafet-arslan adresinden pdf olarak okuyabilirsiniz.
17
2021
Söyleşi: “Rafet Arslan’la James Graham Ballard üzerine…” (Hüseyin Gökçe)
Söyleşinin tam metnini https://www.unlimitedrag.com/post/rafet-arslan-la-james-graham-ballard-üzerine adresinden okuyabilirsiniz.
“Ünlü bilimkurgu yazarı James Graham Ballard, ‘Giorgio de Chirico’vari, kasvetli, uğultulu, yokyerlerin insanda oluşturduğu psikopatik durumları hikâyelerinde ve romanlarında işlediği için “Balardian” diye anılacak bir tarz oluşturur. Unutulmuş uçak pistlerine, araba mezarlarının zarafetine, harabe benzin istasyonlarına, çiçeklerin deliliğine, çok katlı araba parklarının gizemine; kaygıya, psikoza ve umutsuzluğa inanan bir isim. Birbirinden önemli eserlerle yakın geleceği görmüş bir kahin. Öyle ki, içinde bulunduğumuz dönemi Balardian olarak adlandıran yazarlar var. Hemen her Ballard okuru -ya da bilim kurgu üzerinden Ballard’la temas edenler- Balardian yazının ayrıntılarına vakıflardır. Fakat sanatçı, küratör, şair ve yazar Rafet Arslan, Simurg Art Yayınları tarafından yayınlanan Ballard Kitabı’nda yazarı birçok yönden ele alıyor. Öncelikle onu bir “Avangard” isim olarak değerlendiriyor. Her Avangard gibi onun çoklu yönünü ortaya koyuyor. Sinema, müzik, mimari, tasarım alanlarındaki etkilerine değiniyor. Son 60 yılı Ballard üzerinden ve onun yarattığı kopuşla anlama gayreti içerisinde. Sadece onunla mı, bilimkurgunun iki önemli ismi P. K. Dick, W. Burroughs’u anmadan geçmiyor. Popüler Kültür, şöhret kültü üzerinden Dali, Andy Warhol, David Bowie ve Lady Gaga okumaları yapıyor. Rafet Arslan, dopdolu ve yoğun bir kitapla karşımızda!” (Hüseyin Gökçe)
Satın almak için:
https://www.simurgart.com/kitap-detay/ballar-kitabi-rafet-arslan/
Hüseyin Gökçe: Ballard Kitabı, yirmi yıla yayılmış bir çalışmanın ve emeğin ürünü. Artık makalelerin bir kitap olması gerektiğine ne zaman karar verdin? Sadece Ballard’ı değil, onun sanatın farklı dallardaki etkisini de kitaba taşıyorsun.
Rafet Arslan: Böyle hacimli bir kitabı basabilecek, emek verecek ve anlayacak bir yayıncı olması lazımdı. Öncelikle bu işe soyunan Simurg Art Yayınları’na teşekkür ederim. Bu tuhaf bir bütün; benim yazar, araştırmacı, editör olduğum bir kitap oldu. Ballard aslında bir çok konuşulmayan başlığı imge cennetinde toplamış bir isim. Misal; II. Dünya Savaşı sonrasında avangard var mıydı, yok muydu, ne hareketler vardı? Anlamında kaynak eksikliğine de bir çözüm alternatifi olduğunu düşünüyorum. Vereceğim seminerler için baktığımda kaynak bulamadım. Bari ben yazayım dedim. Bana mı kalmalıydı ihale. Bilmiyorum. Duchamp ve Dalì, Pop sanatının ilk fişekleri bunların ikisi. Daha sonra Warhol ve David Bowie. Bu isimleri kitaba dahil ettim. Müzik, sinema, mimari ve tasarım girdi. İlk defa beni ifade eden bir kitap ortaya çıktı. (…)
Söyleşinin tam metnini https://www.unlimitedrag.com/post/rafet-arslan-la-james-graham-ballard-üzerine adresinden okuyabilirsiniz.
Önemli Not: Rafet Arslan‘ın Upas Yayın kapsamında yayımlanan eserlerini https://upas.evvel.org/?tag=rafet-arslan adresinden pdf olarak okuyabilirsiniz.
15
2021
Duvarda: “Alan Derinliği”
Söğütlüçeşme, 2021
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
02
2021
Alo Freud Hattı
“Alo Freud Hattı”
Kadıköy, 2021
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan “Sokak Sanatı” başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
20
2021
Duvarda, karda…
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan Sokak Sanatı başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
14
2020
Duvarda: Mort! (by somon)
Hamiş: EVV3L kapsamında yayımlanan Sokak Sanatı başlıklı ilgilerin tümüne https://evvel.org/ilgi/duvarda adresinden ulaşabilirsiniz.
08
2020
Otomatik Anatomi’den… (Engin Ümer)
10-24 Ekim 2020 tarihleri arasında Ankara-İklim Sanat
çerçevesinde gerçekleşecek olan Engün Ümer/ Otomatik Anatomi
başlıklı sergiden dört vurucu eser… Upas Yayın‘da;
https://upas.evvel.org/?p=1428